Kutt bensinpriser, jeg har ikke råd til sydentur…

Overskriften er en løgn. Jeg har råd til sydentur. Det er det mange andre som har og, selv om bensinprisene har steget mye i det siste. Men det er også noen som må kutte i andre utgifter for å betale for bensin. Dagbladet skriver om en familie som har måttet kutte kabel-tv for å ha råd til bensin. Det fikk familiens døtre ut på gatene for å demonstrere.

Av: Andreas Viken Førster

“Honk to lower gas prices! My mom can’t pay for cabel!” lyder den ene plakaten jentene bærer på. Dagbladets journalist syns protesten er mer sjarmerende enn andre protester, og det er jeg forsåvidt enig i. Samtidig så er det litt ironisk og skremmende. Kan det virkelig bli slik at det som får dagens unge ut på gatene er når de mister tilgangen på kabel-tv? Jeg håper virkelig ikke det…

Jeg håper de som rammes av høyere bensinpriser først forsøker å kjøre mindre, for så eventuelt kutte ut kabel-tv. Det ville vært fint for miljøet.

7 comments on “Kutt bensinpriser, jeg har ikke råd til sydentur…
  1. Er forsåvidt enig med at det beste hadde vært om folk hadde kunnet kjørt mindre bil. Det ville hatt mange positive effekter. Ikke bare for miljøet, men også for belastningen på veiene, som i sin tur fører til økt antall ulykker.
    Men vi bor i et land der de som fra før sliter mest med bensinprisen, er de som bor i områder der det aldri vil bli lønnsomt, og dermed aldri vil bli aktuellt å bygge ut kollektiv-tilbudet i slik grad at det kan bli et réellt alternativ til privatbilen.
    Men jeg tror folk her til lands ville vært langt mer positivt innstilt til de økte avgiftene som er “lovet” oss fra 1. juli, dersom de midlene økningen genererer, hadde vært øremerket til forskning på alternative kraftkilder. Altså at de hadde ført til fortgang i utviklingen av f.eks. hydrogenbiler, og/eller andre teknologier for privatbiler.
    Slik det gjøres i dag, har ikke økte bensinpriser noen som helst innvirkning på miljøet. Eneste effekt er at folk flest får mindre kjøpekraft.

  2. Rune,

    Takk for kommentaren!

    Jeg er helt enig i det du sier. Det ville vært kjempebra om inntekter fra avgiftsøkningen på drivstoff går til forskning. Samtidig er det viktig å huske på at økningen i drivstoffpriser den siste tiden hovedsaklig skyldes økte oljepriser.

    -Andreas

  3. Jeg synes det blir litt teit når FrP skyver ressursvake grupper fra bygdenorge foran seg i bensinprisspørsmålet. Dersom man ønsker å hjelpe disse gruppene, kunne man ikke heller ha brukt de samme pengene på å gi utkantskommuner flere frie midler til disposisjon?

    Mesteparten av bensinen blir tros alt brukt av folk i byer, og de har alternativer. Da er det åpenbart at dyr bensin er treffsikkert for å hindre miljøfiendtlig adferd i byene, og så får man heller subsidiere bygdene på andre måter. Men det vil selvsagt ikke FrP, de vil jo bare skyve bygdene foran seg, som et vikarierende argument!

    Det samme kan sies om småbarnsforeldre med barn i barnehage. Skal vi bruke penger på å hjelpe dem, er det lite treffsikkert å subsidiere bensin! En økning i barnebidrag, eller f eks billigere barnehager, er langt mer treffsikkert!

    Og så er jeg selvsagt helt enig i at den sittende regjeringens politikk på grønn energi er katastrofal. Den er faktisk nesten like dårlig som FrP.

  4. Tviler veldig sterk på at bensinforbruket i byene er større enn i bygde-Norge, hvis du regner i antall liter pr. innbygger.
    Men jeg mener at det største trusselen mot moljøvennlig infrastruktur, er den generelle tenkningen om at man må finne én løsning som skal passe for alle mennesker i hele verden.
    Eksempler: I storbyer som Paris, London, New York osv vil El-biler være en grlimrende løsning. I midtøsten vil kanskje sol-energi drevne biler bli en veldig god løsning. Mens i Usa, der man har rikelig med landbruksarealer, vil kanskje bioDiesel være den beste løsningen. Mens i Norden ser jeg egentlig for meg Hydrogen drevne biler som den beste løsningen.
    Men hvorfor MÅ alle være like, når forutsetningene er så ulike…

  5. Om du er den Andreas Viken Førster jeg kan finne på Gule sider, står det der at du bor sentralt i Oslo. Om du da bruker pengene dine på bensin framfor å kjøpe et A-kort fra Ruter (sporveien) til 670 kroner per måned, sier det mer om dine egne prioriteringer enn noe annet…

  6. Roy,

    Takk for kommentar!

    For meg er bil totalt nedprioritert. Sykkel er absolutt foretrukket fremkomstmiddel… Ikke har jeg planer om noen sydentur heller. I sommer er det kabel-tv for alle penga 😉

    -Andreas

  7. “Tviler veldig sterk på at bensinforbruket i byene er større enn i bygde-Norge, hvis du regner i antall liter pr. innbygger.”
    – Jeg regner ikke i antall liter pr inbygger, men i totalt konsum. Det er uansett mest relevant.

    “Men jeg mener at det største trusselen mot moljøvennlig infrastruktur, er den generelle tenkningen om at man må finne én løsning som skal passe for alle mennesker i hele verden.”
    – jeg er så hjertens enig. Man må satse skikkelig, og bredt!

    Men det biodiesel-greiene er jeg skeptisk til. Det er fortsatt ingen som har greid å lage miljøvennlig diesel (eller etanol) av plantemateriale. Poenget er at det brukes mye mer energi på å lage det enn man får igjen. Men brasil nærmer seg med sukkerrør!

Leave a Reply